Mijn lijst met blogs

vrijdag 5 april 2019

Starburstkaart

Een starburst kaart. Dat is de nieuwe uitdaging voor de komende 2 weken bij de Egel. Moeilijk?
Nee. Even goed meten en passen. Ik heb hem op een andere manier gemaakt zoals Erica op het challenge blog van de Egel heeft laten zien. En zo kan en mag het dus ook. Wat je maar het makkelijkste vindt. Hieronder vindt je de beschrijving van de kaart.
Ik maakte er drie. Omdat ik veel herenkaarten nodig had deze maand kwam dat goed uit. Onder deze kaarten vindt je de beschrijving. De basiskaart is een soort fluweel achtig karton. Het waren lange gesneden repen waar ik last van had als ik papier uit de kast wilde pakken. Ik kon er uit elke reep 2 kaarten maken en die vellen ook gelijk verwerkt. (en er ook geen last meer van)  Het kan heel goed voor kaarten, het lijkt  iets op kraft maar is het niet. Nadat die basis klaar was kon het versieren beginnen. Ik maakte deze kaart naar de sketch van Marianne Designblog. Het telefoontje lag er al, daar wat teksten op, wat ballonnetjes en de leeftijd van de jarige. Hij zal hem al wel ontvangen hebben, want ik weet zo niet waar hij zijn verjaardag viert. In zijn appartement of bij zijn ouders. Heeft hij hem alvast.
Materiaal Marianne design: PP 1403, COL: 1359 met tekststempels, COL: 1350
Voor een jarige broer maakte ik deze in het voren. Ook met leeftijd en op de cirkels een knoop uit moeders knopendoos. Dat waren mooie knopen, het haakje kon ik vrij gemakkelijk weg halen, dan is die goed te plakken. Dit soort knopen zaten altijd op die wollen jassen volgens mij. Wat stoer vaders touw erbij. 58 dubbel geplakt voor het effect. Een klein takje om het iets te breken.
Ook voor een bijna jarige neef maakte ik een kaart. Net even anders en een stoere knoop uit de doos van zijn oma. Een takje, veertje en stickertje erbij, anders werd het wat saai. 
Nu volgt hieronder de uitleg hoe je de basis van de kaart maakt.
                                       
1. Nodig:
3 x basiskaart 13,5 x 13,5cm
3x zwart 14x14 cm
Design papier 12x12cm
Ik legde het designpapier op de kop en maakte een gaatje waar de zonnestralen samen komen. Niet in het midden, maar er buiten. Ook zette ik met een potlood een pijltje, zodat alle 3 de kaarten het gat hetzelfde is.
Daarna zette ik met potlood de lijnen. De kruising komt over het gat heen. Wat ik mooi vond daar kwam een lijn. Wel moeten het aantal stukken deelbaar door drie zijn, anders kom je niet uit. Maakt je 2 kaarten dan moet het door 2 deelbaar zijn. Het is even opletten dat alle drie de kaarten op dezelfde plek de lijn hebben, anders kom je ook niet uit. Bij de pijl begonnen met nummeren.
Daarna snijden en dan heb je 36 stukjes. Nu komt het puzzelen eraan.
Door het te nummeren kon ik alles snel sorteren en alles op het zwarte papier plakken.
Daarbij bepaal je zelf hoe je de stukjes op het zwarte papier legt. Leg de stukjes verder uit elkaar dan krijg je een iets grotere kaart dan als je ze dicht of tegen elkaar aan legt.
Zo heb ik bij de eerste, de eerste 2 kanten net zover van de kant gelegd als er tussen. Bij de andere 2 kanten hield ik meer over en dat teveel sneed ik weg, op een klein randje na.
De onderste heeft geen extra zwart randje dat heb ik weggesneden omdat het mooier was. En soms krijg je het ook niet allemaal recht en door het snijden wel.
Soms pas je de basiskaart ook nog iets aan, als dat beter uitkomt.
Keus genoeg dacht ik. Ik ben heel benieuwd naar jullie mooie kaarten die gemaakt gaan worden.
Groetjes veel succes., Nelleke 

21 opmerkingen:

Caroline zei

Erg leuk gedaan en heel leuk voor mannenkaarten.
Groetjes Caroline

Elle-Jeanne zei

Wat een leuke kaarten Nelleke.
En ee leuke challenge.
Groetjes, Elle-jeanne

Henriët zei

3 mooie kaarten!! En bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik hoop er ook nog tijd voor te vinden.
Groetjes van Henriët

Joanne kramer zei

Wat een prachtige kaarten zeg! Mooi! groetjes Joanne

Jantine zei

Stoere starburstkaarten maakte je, Nelleke. Leuk ook altijd dat je er meteen meerdere maakt met de restjes, van dit model.
Leuk om er echt mannenkaarten van te maken.
En heel mooi detail dat je voor je broer en je neef materiaal uit het huis van je ouders hebt gebruikt. Heel bijzonder!
Groetjes
Jantine

Scraptastisch zei

Wat heb jij zitten puzzelen Nelleke en niet één maar drie stardust kaarten! Heel mooi voor de jarige mannen en ook zo verschillend....super gedaan en heel mooi!
xx Gerie

Sarah - Crea S zei

Stuk voor stuk hele leuke kaartjes Nelleke! Liefs, Sarah

Ans Gilbert zei

Drie mooie mannenkaarten heb je gemaakt, ik vind het patroon er heel ingewikkeld uit zien. Leuk met de oude knopen, de eerste is een blazerknoop
zag je veel op van die effen jasjes,
fijn weekend
Ansx

Trijntje zei

Wat een leuke stoere mannenkaarten heb je gemaakt Nelkeke. Leuk papier. De kaarten zijn erg leuk samengesteld. GroetenTrijntje

Marfien zei

Kreeg dit blokje papier van mijn dochter en nog steeds niet gebruikt . . . deze prachtige kaarten zijn een goede aanleiding

Hermien zei

Mooie kaartjes Nelleke als dat geen inspiratie is weet ik het ook niet.
Fijn weekend,
Hermien

GerJanne zei

Mooie uitleg! Heel duidelijk, met die foto's. En Guus heeft hem zeker ontvangen! Hij zei het woensdag toen ik hem aan de telefoon had. Vond het erg leuk dat er en mobiel op stond ;-)\
De andere kaarten zijn ook gaaf!

Daphne zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Daphne zei

Super leuk.
Bedankt voor je duidelijke uitleg, ga het zeker eens proberen.

Femminde zei

Wow Nelleke, wat een toffe kaarten. Mooi gedaan met die kleurtjes en super die uitleg.
Fijn weekend!!
Groeten van Femminde

bolletjelucky.blogspot.com zei

Oh wauw ze zijn alle drie supergaaf geworden Nelleke. Die met de telefoon is mijn favoriet, geweldig leuk gedaan. Allemaal zijn ze mooi afgewerkt met de verschillende details. Genieten hoor...
Lieve groetjes Miranda

Suzan zei

Wat mooi gemaakt Nelleke;en ook een super handige uitleg.Ga het zeker ook eens op deze manier proberen.
Groetjes Suzan
DT MD Challenge blog

Anita zei

Nelleke het is een bijzondere uitvoering van de sketch maar wel heel mooi gedaan.
Gezellig dat je meedoet met onze challenge.

Gr. Anita
MDblog

Judith zei

Ziet er goed uit moest wel even goed kijken.

Gezellig dat je mee doet met onze sketch challenge.

Groetjes van Judith

DT MD Challenge blog

Colien zei

Erg mooie kaarten, leuk en stoer! Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt ;)
grtz Colien

Made by Nicolette zei

Stuk makkelijker op deze manier en je hebt er meteen 3! Bedankt voor de uitleg, alleen eenvraagje. Moet het zwarte papier niet kleiner zijn dan de kaart? Volgens de uitleg is je kaart 13,5 x 13,5 en het zwarte papier 14 x 14. Moet dat dan 13 zijn en je dp 1 cm kleiner?

Groetjes
Nicolette