Mijn lijst met blogs

zaterdag 9 mei 2020

Een verhaal over een erfenis


Het is december 2012. Mijn jongste zusje komt een bakkie doen. Als ze binnen komt heeft ze een grote doos in haar handen. Daarin zitten knutselspullen van haar overleden schoonmoeder en ze dacht dat ik daar wel wat mee kon. Ik was hierdoor echt verrast. 
Veel heb ik gebruikt uit die "erfenis". Het meeste papier uit een mooie doos is nu wel gebruikt, maar de doos staat nog steeds in de kast. Afgelopen winter heb ik op een enkeling na, alle borduurboekjes naar de Kringloop gebracht. Borduren doe ik af en toe, en dan toch met een stans en niet eerst prikken. Zo ook met de borduurmallen. Een mevr. uit België wilde ze graag hebben, en daar zijn ze naar toe gegaan. De doos met alle klosjes borduurgaren gebruik ik af en toe. Nog steeds open ik die doos met een bepaald gevoel van eerbied en respect voor haar.
Er zaten  nog wat onafgemaakte kaarten in de doos, ik kon er niet toe komen ze weg te doen. Ze lagen daar om ooit af te maken en dan naar elk kind van haar een kaart te sturen. (ze waren namelijk met zijn vieren.) 
Dat ooit kwam afgelopen week, en eenmaal bezig heb ik ze eigenlijk achter elkaar afgemaakt. 
                          
Deze kaart lag gesneden klaar, het papier is de ene kant geel en de andere kant lila. Deze stanste ik uit met een mooie cirkelstans met een prachtige rand. Ik vind het net kant.  Daarachter komt paars papier uit een tijdschrift. Ik wilde het weg doen, (toch wat minder bewaren haha) maar kon er niet toe komen. Daarachter dus een cirkel van paars. Van restjes paars maakte ik de hoekjes, die ik eerst emboste. Ik maakte een bloem en gebruikte daarbij een donkerde kleur geel om het iets sprekender te maken. Verder nog 2 vlinders, sequins en You stans gebruikt.
Challenge:
Knutsels en kadootjes:  old stuff
Deze kaart lag er half geborduurd. Of ze de kleuren bij nader inzien niet zo geweldig vond, ik weet het niet. In ieder geval heb ik de hartjes af geborduurd. Ik borduurde ook nog onder de hartjes een ronde cirkel. Dat vond ik niet mooi, dus daarop een paarse cirkel geplakt. Daarna deze uitgestanst met een ronde stans, en deze op een witte randstans geplakt. Op de basiskaart kwam een rest papier van Mary Radher, dat paste er zo mooi bij. Hier de passie bloem van MD gebruikt en van een restje blauwgroen deze ook voor het hart gebruikt. Ook nog heel summier licht roze gebruikt voor de blaadjes en vlinder. Daar wordt het heel anders van.
Challenge:
Steelsteekje: use wings.
                           
Deze 3 kleine borduurtjes zaten er ook bij. Deze met een stans uitgestanst. Op donkergroen papier geplakt, onderuit piept een randje geel aan weerszijden. Dit weer op designpapier van Mary Radher. Ook daarbij weer 2 vlinders die er bij passen, You en glitters.
Challenge:
                                        
Deze kaart was eigenlijk al klaar, het motief was in een L vorm geborduurd. Daar heb ik helemaal een stuk designpapier van Mary Radher opgeplakt zodat je nu 1 stuk ziet. Daarop donkergroen en gebloemd papier van genoemd merk. Daarop een bloem, You en vlinders in bijpassende kleuren.
Challenge: 
Eenmaal bezig was het erg leuk om hier mee bezig te zijn, en de kaarten gaan nu ook de deur uit om naar de broers en zus van mijn zwager te gaan. Mijn zwager en zus heeft hem inmiddels al.       
Weer wat opgeruimd, maar eigenlijk vind ik het mooiste dat ik dit naar de nabestaanden mag sturen.
Een hele fijne moederdag! Bij mij staat een plantje klaar om naar het graf van mijn ouders te brengen. In deze gekke wereld waarin we nog zitten, heb ik nu juist de behoefte om dat op Moederdag te gaan doen.
Groeten, Nelleke     

18 opmerkingen:

Kaartenkraam zei

Wat een prachtige gedachte zit er achter deze mooie kaarten. Ik vind ze stuk voor stuk heel mooi geworden en ik denk dat de ontvangers het vast een heel mooi gebaar vinden.

groetjes van Ank

Nicolette zei

Wat een mooi gebaar van jou, om de kaarten alsnog af te maken en naar haar kinderen te versturen.
Groetjes Nicolette

Femminde zei

Oh wat super om het zo af te maken en op te sturen naar de mensen die bij haar hoorden. Wordt vast erg gewaardeerd.
Hele fijne moederdag voor jou, en even naar het graf gaan kan soms ook prettig en goed voelen. Gewoon doen wat je hart je ingeeft.
Fijne zondag!!
Groeten van Femminde

GerJanne zei

Zo Nelleke! Wat een mooi verhaal. Ik weet nog goed dat je vertelde dat je die doos kreeg. En hoe verrast je was. Mooi om de kaarten af te maken en er toch je eigen draai aan te geven. Wat zullen de kinderen van die mevrouw er blij mee zijn! Na zoveel jaren een kaart die door je moeder voor een deel gemaakt is. Dat heb je prachtig gedaan.
Dank je wel voor je deelname bij K&K.
Ik snap wel dat je die behoeft voelt om naar het graf te gaan. En nu misschien ook wel een gevoel van: gelukkig dat de corona pas kwam na hun overlijden. Dat hebben ze niet mer me hoeven maken...Jijzelf ook een fijne moederdag!

Daphne zei

Zo, wat een mooi verhaal en wat maakte jij de kaarten ontzetten mooi en met veel liefde af!!
Het lijkt mij erg lastig om iets af te maken waaraan een ander al begonnen is, maar je deed het met respect en liefde, dat maakt het prachtig.
Ik snap helemaal dat je juist vandaag naar het graf van je ouders wil gaan, sterkte en voor jou ook een mooie moederdag.

bolletjelucky.blogspot.com zei

Wat een mooi ontroerend verhaal Nelleke. Ik zit te genieten van de mooie kaarten die jij met de "erfenis" van deze mevrouw hebt gemaakt. Heel bijzonder voor de kinderen om nog een kaart te mogen ontvangen waar je moeder nog aan heeft zitten werken..kippevel momentje denk ik. Ik begrijp wel dat je bloemen naar het graf van je ouders gaat brengen, ook even dicht bij elkaar zijn. Sterkte.
Lieve groetjes Miranda

Scraptastisch zei

Wat weer een mooi verhaal Nelleke en je hebt mooie kaarten gemaakt uit de erfenis! Heel mooi om de kaarten toch af te maken en weer te verspreiden naar de familie!
Ook een mooi gebaar een mooi plantje te brengen naar het graf van je ouders speciaal hoor op moederdag!
xx Gerie

Marfien zei

Mooie kaartjes maakte je met de erfenis, ben daar toevallig ook mee bezig maar wel iets anders. Heel leuk om te doen en geeft veel voldoening (vanmorgen werd het lied "de kracht van uw liefde" in de dienst gespeeld, moet ik altijd weer aan onze moeders denken)

Hermien zei

Een mooi verhaal achter al die prachtige kaartjes Nelleke. Op sommige dagen heb je meer behoefte om een bezoekje te brengen aan het graf, ik herken het wel.

Groetjes Hermien

Henriët zei

Wat een bijzonder verhaal Nelleke. Mooi dat je alles zo lang hebt bewaard en dat je na ruim 7 jaar de kaarten hebt afgemaakt.
Je hebt er echt iets moois van gemaakt en ik denk dat de ontvangers het zeer zullen waarderen.
Groetjes van Henriët

martina's kaartjes zei

wat ben jij lekker aan de knutsel geraakt ! helemaal leuk zijn ze geworden
grtjs, martina

Het Steelsteekje Borduurkaart Challenge zei

Hallo Nelleke,
Wat een bijzonder verhaal. Je hebt prachtige kaartjes gemaakt! Mooie bloemen, vlinders en borduurtjes.
Lief dat je de familie verrast met de kaartjes. Zal ze goed doen.
Bedankt voor het meedoen aan Challenge 23!
Lieve groetjes Steelsteekje.

Trijntje zei

Wat een mooi verhaal en goed dat je de kaarten uit de "oude doos hebt gehaald om ze af te maken... in jouw stijl... en fijn dat je ze naar de nabestaanden kan sturen... We hebben meer tijd.... en dan ga je nadenken... en dan komt het gemis van je dierbaren nog meer naar voren. Anders gaat alles gewoon door... We zijn altijd wel ergens mee bezig... nu ook wel Masr anders. Je hebt de kaarten heel erg leuk afgemaakt jouw stijl. Groeten Trijntje

Jantine zei

Mooie kaarten en mooi verhaal Nelleke! Ik kreeg van een vriendin borduurgaren van haar overleden moeder. En nog steeds als ik daar iets uit pak zeg ik "dank u wel mevrouw Vaes".
Heel bijzonder dat je voor alle kinderen een kaart hebt kunnen maken, zo krijgen zij nog een groet van hun moeder, na zoveel tijd. Mooi!
Groetjes
Jantine

Ingrid's Scrapfrutsels zei

Wat een bijzonder verhaal Nelleke, en wat mooi dat je dit op deze manier hebt af gemaakt. Bedankt voor het mee doen bij K&K. Groetjes Ingrid.

Ellen zei

Wat geweldig Nelleke dat je dit hebt gedaan met deze erfenis...prachtig en ontroerend! Je kaartjes zijn mooie en vrolijk geworden en zullen heel goed ontvangen worden!
Groetjes Ellen

Diane Louise J zei

Hello... your set of floral cards are lovely and they fit perfectly with the flowers challenge at Crafty Friends. Hope you will join again very soon.
Diane Louise (Team Leader)

Colien zei

Die oude spulletjes doen veel herinneringen naar boven komen en wat een mooi verhaal is het!Je hebt er mooie kaarten mee gemaakt!
Bedankt voor je deelname aan onze challenge bij Knutsels en Kadootjes.
grtz Colien